Követeléskezelés
A hatékony követeléskezelés hiánya a legjobban kidolgozott és működtetett üzleti mondellt is keresztülhúzza, ezért minden késedelmes fizetés az első pillanattól kezdve megfelelően hatékony fellépést igényel.
A hatékony követelés érvényesítés ott kezdődik, hogy megfelelő jogi és számviteli alapokon nyugszik a követelés, amit be akarunk hajtani. Ha ugyanis nem egyértelmű a szerződésből, hogy mikor, mennyit és milyen módon kell fizessen az adós, az esetben máris vitára adhat alapot és ez egyben a követelés érvényesítését is veszélyezteti. A másik fontos szempont, hogy a követelés számviteli szempontból is megfelelő alapokon nyugodjon; a számlázás összhangban legyen az alapul fekvő szerződéssel. Amennyiben bármilyen szempontból vitatható a követelésünk - az összegszerűségen, illetve a teljesítésen kívül értendő ez alatt a jogi, vagy számviteli körülmény is, az például ellehetetlenítheti a felszámolási eljárás keretében történő igényérvényesítés lehetőségét, ami azért problémás, mert ebben az esetben követelésünket fizetési meghagyás (FMH) útján, illetve peres eljárásban kell érvényesítsük, ami jóval időigényesebb és költségesebb, egyben kevésbé sarkallja azonnali teljesítésre az adóst.
A céges követelés érvényesítés módjának és a megfelelő behajtási eljárás kiválasztása a körülmények komplex ismeretét és értékelését követeli meg a sikeres és költséghatékony behajtás érdekében. Az ad hoc jelleggel küldött fizetési felszólítások és a fokozatosság hiánya az adósban azt a látszatot kelti, hogy nem komoly a fenyegetettség a követelés behajtás tekintetében.
Követelés behajtási stratégia
Minden társaságnak szükséges rendelkeznie követelés behajtási stratégiával, amit akár belső szabályzatként érvényesítve követ kintlévőségei érvényesítése során. A gazadasági környezet és a partnerek ismeretében ezt egyedileg kialakítva célszerű meghatározni. Az sem jó, ha túl szigorú, mert azzal az esetlegesen időleges fizetési nehézségbe keveredett partnerünket a jövőre nézve elveszíthetjük, ami az adott követelés maximális érvényesítésénél nagyobb kárt okozhat. A nem konzekvens és túl puha követelés érvényesítés pedig komolytalanná teheti a fellépésünket.
Eljárások
A követelések behajtására irányuló eljárások - fizetési meghagyás (FMH), peres eljárás, felszámolási eljárás, végrehajtás - mind pénzbe kerülnek és mindegyik más körülmények között hatékony. Egy nagy kintlévőség állománnyal rendelkező céggel szemben nem érdemes peres eljárást, vagy végrehajtást indítani, mert a mi követelésünk így csak egy lesz a sok között, tehát a drága és hosszadalmas eljárásnak nem lesz érdemi foganatja. Követelés érvényesítési stratégiánkban meg kell határozni, hogy mely lépéstől és mely eljárástól milyen eredményt várunk és ehhez mekkora költség ráfordítást érdemes eszközölni. Adott esetben - a körülmények és az adózási szabályok ismeretében - lehet, hogy a leginkább gazdaságos lépés a követelés behajthatatlankénti leírása egy hosszadalmas és költséges peres eljárással szemben, de ezt is meg kell tudni indokolni. A fizetési meghagyás egy notórius nemfizetővel szemben nem biztos, hogy a leghatékonyabb, mivel egy egyszerű ellentmondással perré alakul, ezzel minden alkalommal számolni kell és mivel 15 napos határidő áll rendelkezésre a kereset előterjesztésére, ehhez a megfelelő dokumentációnak célszerű előre rendelkezésre állnia.
Behajtó cég megbízása
Rendszeres, nagy számú követelés állomány esetén felmerülhet követelés behajtásával foglalkozó cég megbízása. Első körben mindenképpen azt kell megvizsgálni, hogy a követelés behajtó cég milyen pluszt tud ajánlani a saját, belső követelés érvényesítési stratégiánkhoz képest. Sok esetben racionális döntés a követelések behajtásának kiszervezése, esetleg a faktorálás, azonban legtöbbször csak kidobott pénz. Alapos átgondolást és költségbecslést igényel, hogy megfelelő döntést lehessen hozni ebben a kérdésben. A követelés behajtó cégekkel szemben minőségi alternatíva a követelés behajtás területén tapasztalattal rendelkező ügyvéd megbízása.
Követelés elévülése
A legnagyobb luxus, ha hagyunk egy követelést elévülni. Ez azt jelenti, hogy sem az igény érvényesítés nem történt meg az öt éves elévülési határidő alatt, sem pedig a követelés leírása nem valósult meg a társaság könyveiben. Ez utóbbi nagyobb probléma, mint önmagában a követelés érvényesíthetőségének elvesztése, mivel adóalap növelő tényezőként jelenhet meg a könyvelésben, így azon túl, hogy nem jutunk hozzá a pénzünkhöz, még költséget is generál a követelés. A behajthatatlanság, mint adóalap csökkentő tényező a Számviteli törvény (2000. évi C. tv.) és a Társasági adóról és osztalékadóról szóló törvény (1996. évi LXXXI. tv) rendelkezései szerint különböző esetekben eltérő.
Figyelni kell rá, hogy a régi gyakorlattól eltérően egy felszólítás kiküldésétől már nem következik be az elévülés megszakadása és az öt éves elévülési idő újra indulása, hanem csak az olyan fizetési meghagyás, peres eljárás, vagy felszámolás megindítása szakítja meg, amely végén kötelezést tartalmazó határozat születik, vagy az adós a követelést elismeri, vagy valamilyen egyezség születik a felek között (Ptk. 6:25. §)
A követelések folyamatos értékelése és a kategórizálás szerinti kezelése a könyvelésben jelentős költség megtakarítást jelenthet, mind a ráfordjtások esetében, mind pedig az adózás területén.
Tapasztalatok, egyedi, vagy folyamatos követeléskezelés terén
Követeléskezelő cégnél szerzett több éves tapasztalatom alapján akár egyedi és nagy volumenű kintlévőség hatékony érvényesítését el tudom látni; illetve nagy forgalmú társaságok folyamatos követeléskezelését is gyakorlattal vállalom. Gazdasági társaságok részére az egyedi, működésre szabott követeléskezelési stratégia kialakítása az első lépés, amit javasolok megenni - ebben is állok rendelkezésre.
A követelés érvényesítés bármely szakaszában tapasztalattal tudok érdemi segítséget nyújtani, legyen az az első felszólítás, vagy akár felszámolási és szerkezetátalakítási eljárás során történő képviselet az adós oldalán.