A 2025. július 1-el hatályba lépő kripto szabályozás értelmezése
Első sorban a MiCA rendelet nyomán 2025. július 1. fontos dátum a magyarországi kripto szabályozásban, ugyanis innentől a krito eszköz szolgáltatások kizárólag engedélyes tevékenység keretében végezhetők. Et bonyolította a 2025. június 23. napján megjelent Btk. és Kriptotv. módosítás, amely bevezette a validálás kötelezettségét a kripto váltásokhoz, ennek elmaradását pedig bűncselekménnyé minősítette, de a heyzet messze nem olyan drasztikus, mint azt sokan írták.
2025. június 30. · Általános hírek
A MiCA rendelet és a Kriptotv. szabályai
A kriptoeszközök piacáról szóló 2023/1114/EU rendelet (MiCA) nyomán a 2025. január 1. napjától számított átmeneti időszak leteltével teljes körűen és minden, tevékenységét Magyarországra (is) irányító szerplőre vonatkozóan hatályba lép a kriptoeszközökről szóló 2024. évi VII. tv. (Kriptotv.) 2025. július 1. napjával. Ennek megfelelően Magyarországon kizárólag a Magyar Nemzeti Bank (MNB) engedéylével végezhető kriptoeszközökre vonatkozó szolgáltatás (kriptoeszköz váltás; letéti, vagy tárca szolgáltatás; kriptoeszköz kibocsájtása; kriptoeszköz tanácsadás). A szektor feletti felügyeletet a pénz- és tőkepiachoz hasonlóan az MNB látja el - ebből kiindulva hasonló szabályokra, eljárásrendre és felfogásra számíthatunk.
A kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást az Európai Unió is a pénz- és tőkepiachoz kapcsolódóan rendezi, ennek szellemében fogadta el a pénzátutalásokat és egyes kriptoeszköz-átruházásokat kísérő adatokról és az (EU) 2015/849 irányelv módosításáról szóló 2023/1113/EU rendeletet. Ez a rendelet jelenti az alapját a 2025. június 23. napján megjelent Magyar Közlönyben közzétett 2025. évi LXVII. törvénnyel eszközölt módosításoknak, amelyek (többek között) a Kriptotv. és a
Btk. módosítását is tartalmazzák abban a körben, amely komoly felzúdulást váltott ki az utóbbi napokban, különösen a kripto tranzakciók validálása és ennek hiányában a kripto váltások kriminalizálása (bűncselekmény kategóriába emelése) tekintetében.
Nem megalapozott tehát az a megállapítás, miszerint a magyar szabályozás szembe menne az Uniós törekvésekkel és más tagállamok gyakorlatával. A MiCA rendelet szabályainak hatályba léptetésére 18 hónapig tartó lehetőséget biztosít a szabályozás az egyes tagállamok számára, amely lehetőséggel minden tagállam eltérű mértékben élt. Magyarországon 2025. július 1. napjával alkalmazandó minden szabály és ehhez kapcsolódnak a most elfogadott módosítások is a fent nevezett
2023/1113/EU rendelet nyomán. Kétségtelen, hogy a szabályozás szövegezése és magától a kriptoeszköz szolgáltatótól külön szervezetre ruházott validátor szerepkör feleslegesen bürokratikusnak tűnik, mindazonáltal lényegét tekintve hasonló szabályokkal kell majd találkoznunk az Unió más tagállamaiban is.
A kriptoeszköz váltás validálás szabályai
A kriptoeszköz tranzakció validálás szabályai jelenleg nem ismertek, azt az SZTFH elnökének kell meghoznia - jelenleg sehogy nem állnak vele. Viszont a kriptotv. rendelkezik arról, hogy a validálás szabályait az erre vonatkozó, fentiek szerint létrehozandó szabályozás hatályba lépését követő 60. naptól kell alkalmazni (tehát 2025 szeptember 1. napja előtt semmiképpen, de valószínűleg ez a dátum jelentősen fog tolódni).
Kétség kívül nem tűnik szerencsésnek és feleslegesen bürokratikus a validálási szabályokat leválasztani a kripto eszközökre vonatkozó szolgáltatásokra vonatkozó engedélyes tevékenységről és egy teljesen más hatóság felügyeletére bízni azt, mivel ez két irányú megfelelést követel meg a szolgáltatóktól, ráadásul a folyamatban lévő és jórészt a végéhez közeledő engedélyezési folyamatokba az utolsó pillanat után (hiszen 2025. július 1-ig valószínűleg nem lesz meg az SZTFH elnökének szabályozása) hoz olyan külső elemet, amire szintén figyelemmel kell lenni majd.
Szintén félreértésre adhat alapot a kriptotv. fogalommeghatározása a nem engedélyezett kriptoügylet tekintetében, ugyanis kimaradt egy kötőjel a szövegben és úgy tűnhet, hogy nem csak az ügyletet, hanem annak alapjául szolgáló kriptoeszközöket is validálni kell. Ez nyilvánvalóan nem lehet a szabályozás célja és a 2023/1113/EU rendeletből sem következik ilyen kötelezettség, továbbá erre vonatkozóan a jogszabályi indokolás sem tartalmaz utalást.
Ennél a fogalommeghatározásnál emelendő ki az utolsó fordulatban szereplő kitétel, miszerint kivételek állapíthatók meg a kriptoeszköz-átváltás validálási kötelezettsége alól. Ez az SZTFH elnökének szabályozásában kell megjelenjen, amiről semmit nem tudunk (még ő sem). A kivételek körének ésszerű meghatározásával jelentősen csorbítható a szabályozás bürokratikusságának éle.
A gyakorlatot tekintve tehát 2025. július 1. napjától a kripto eszköz váltással kapcsolatosan a validálással még nem kell foglalkozni.
A kriptoeszköz váltáshoz kapcsolódó büntetőjogi rendelkezések
Amint a szintén az MNB által felügyelt a pénz- és tőkeiaci tevékenységeknél is fennáll, az engedély nélküli tevékenység végzés büntetőjogi kategória. Ehhez képest jelenleg csak a validálási kötelezettség megszegésével végzett kriptoeszköz váltást kriminalizálták a Btk. 408/A.§ rendelkezéseivel, a jogosulatlan kriptoeszköz-átváltási szolgáltatás nyújtása bűncselekményi kategória megalkotásával. Ahogy azt fentebb kifejtettük, a validálás szabályai jelenleg még nem állnak rendelkezésre és ennek nyomán a Kriptotv. rendelkezései szerint a validálási kötelezettség sem áll fenn. Mivel a validálási kötelezettség csak az SZTFH elnöke által megalkotott szabályoknak a hatályba lépését követő 60. naptól áll fenn, így ezt a bűncselekményt legalább 2025. szeptember 1. napjáig még nem lehet tényállás szerűen elkövetni.
Valóban szigorú viszont a Btk. 394/A.§ rendelkezése, mivel a fogyasztónak a jogosulatlan kriptoeszköz-átváltási szolgáltatás igénybe vételével történő tevékenységét kriminalizálja. Tehát a fogyasztó is bűncselekményt fog elkövetni, amennyiben a validálási kötelezettségnek eleget nem tevő szolgáltatást vesz igénybe - márpedig ezt a fogyasztók, hogyan fogják tudni ellenőrizni, az erősen kérdéses, főleg annak ismeretében, hogy a kriptoeszközökhöz kapcsolódó és pénzügyi vonatkozó csalások utóbbi időben jelentős elszaporodottsága pont a megfelelő tudatosság teljes hiányára vezethető vissza. Tehát az ilyeb csalásoknak jelentős részben áldozatául eső nyugdíjasok például veszteségük tetejébe még bűnelkövetők is lesznek.
További érthetetlensége a szabályozásnak, hogy amennyiben valaki a saját kriptoeszközeit váltja át másik kriptoeszközre - ami a daytrade egyik tipikus és hatalmas nagyságrendben, akár automatizáltan megvalósuló esete - az is validálási kötelezettség alá eső ügyletnek minősül majd, ha nem alkotnak erre valamilyen kivételt.
Ennél a tényállásnál is fontos megjegyezni, hogy mivel a Btk. 408/A.§ szerinti jogosulatlan kriptoeszköz-átváltási szolgáltatás nyújtása bűncselekmény nem követhető el a validálási szabályok hiányában, így ez a bűncselekmény sem valósulhat meg 2025. július 1. napjával, legalább 2025. szeptember 1-ig (de várhatóan még jó ideig).
Jelen összefoglaló saját jogértelmezésünket takarja és minden feleősséget izárunk hatóságok és bíróságok eltérő jogértelmezésébő fakadó károkért.