A 2025. július 1-el hatályba lépő kripto szabályozás értelmezése

Első sorban a MiCA rendelet nyomán 2025. július 1. fontos dátum a magyarországi kripto szabályozásban, ugyanis innentől a krito eszköz szolgáltatások kizárólag engedélyes tevékenység keretében végezhetők. Et bonyolította a 2025. június 23. napján megjelent Btk. és Kriptotv. módosítás, amely bevezette a validálás kötelezettségét a kripto váltásokhoz, ennek elmaradását pedig bűncselekménnyé minősítette, de a heyzet messze nem olyan drasztikus, mint azt sokan írták.
2025. június 30. · Általános hírek    

A MiCA rendelet és a Kriptotv. szabályai

A kriptoeszközök piacáról szóló 2023/1114/EU rendelet (MiCA) nyomán a 2025. január 1. napjától számított átmeneti időszak leteltével teljes körűen és minden, tevékenységét Magyarországra (is) irányító szerplőre vonatkozóan hatályba lép a kriptoeszközökről szóló 2024. évi VII. tv. (Kriptotv.) 2025. július 1. napjával. Ennek megfelelően Magyarországon kizárólag a Magyar Nemzeti Bank (MNB) engedéylével végezhető kriptoeszközökre vonatkozó szolgáltatás (kriptoeszköz váltás; letéti, vagy tárca szolgáltatás; kriptoeszköz kibocsájtása; kriptoeszköz tanácsadás). A szektor feletti felügyeletet a pénz- és tőkepiachoz hasonlóan az MNB látja el - ebből kiindulva hasonló szabályokra, eljárásrendre és felfogásra számíthatunk.

A kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást az Európai Unió is a pénz- és tőkepiachoz kapcsolódóan rendezi, ennek szellemében fogadta el a pénzátutalásokat és egyes kriptoeszköz-átruházásokat kísérő adatokról és az (EU) 2015/849 irányelv módosításáról szóló 2023/1113/EU rendeletet. Ez a rendelet jelenti az alapját a 2025. június 23. napján megjelent Magyar Közlönyben közzétett 2025. évi LXVII. törvénnyel eszközölt módosításoknak, amelyek (többek között) a Kriptotv. és a Btk. módosítását is tartalmazzák abban a körben, amely komoly felzúdulást váltott ki az utóbbi napokban, különösen a kripto tranzakciók validálása és ennek hiányában a kripto váltások kriminalizálása (bűncselekmény kategóriába emelése) tekintetében.
Nem megalapozott tehát az a megállapítás, miszerint a magyar szabályozás szembe menne az Uniós törekvésekkel és más tagállamok gyakorlatával. A MiCA rendelet szabályainak hatályba léptetésére 18 hónapig tartó lehetőséget biztosít a szabályozás az egyes tagállamok számára, amely lehetőséggel minden tagállam eltérű mértékben élt. Magyarországon 2025. július 1. napjával alkalmazandó minden szabály és ehhez kapcsolódnak a most elfogadott módosítások is a fent nevezett 2023/1113/EU rendelet nyomán. Kétségtelen, hogy a szabályozás szövegezése és magától a kriptoeszköz szolgáltatótól külön szervezetre ruházott validátor szerepkör feleslegesen bürokratikusnak tűnik, mindazonáltal lényegét tekintve hasonló szabályokkal kell majd találkoznunk az Unió más tagállamaiban is.

A kriptoeszköz váltás validálás szabályai 

A kriptoeszköz tranzakció validálás  szabályai jelenleg nem ismertek, azt az SZTFH elnökének kell meghoznia - jelenleg sehogy nem állnak vele. Viszont a kriptotv. rendelkezik arról, hogy a validálás szabályait az erre vonatkozó, fentiek szerint létrehozandó szabályozás hatályba lépését követő 60. naptól kell alkalmazni (tehát 2025 szeptember 1. napja előtt semmiképpen, de valószínűleg ez a dátum jelentősen fog tolódni).
Kétség kívül nem tűnik szerencsésnek és feleslegesen bürokratikus a validálási szabályokat leválasztani a kripto eszközökre vonatkozó szolgáltatásokra vonatkozó engedélyes tevékenységről és egy teljesen más hatóság felügyeletére bízni azt, mivel ez két irányú megfelelést követel meg a szolgáltatóktól, ráadásul a folyamatban lévő és jórészt a végéhez közeledő engedélyezési folyamatokba az utolsó pillanat után (hiszen 2025. július 1-ig valószínűleg nem lesz meg az SZTFH elnökének szabályozása) hoz olyan külső elemet, amire szintén figyelemmel kell lenni majd.
Szintén félreértésre adhat alapot a kriptotv. fogalommeghatározása a nem engedélyezett kriptoügylet tekintetében, ugyanis kimaradt egy kötőjel a szövegben és úgy tűnhet, hogy nem csak az ügyletet, hanem annak alapjául szolgáló kriptoeszközöket is validálni kell. Ez nyilvánvalóan nem lehet a szabályozás célja és a 2023/1113/EU rendeletből sem következik ilyen kötelezettség, továbbá erre vonatkozóan a jogszabályi indokolás sem tartalmaz utalást.
Ennél a fogalommeghatározásnál emelendő ki az utolsó fordulatban szereplő kitétel, miszerint kivételek állapíthatók meg a kriptoeszköz-átváltás validálási kötelezettsége alól. Ez az SZTFH elnökének szabályozásában kell megjelenjen, amiről semmit nem tudunk (még ő sem). A kivételek körének ésszerű meghatározásával jelentősen csorbítható a szabályozás bürokratikusságának éle.
A gyakorlatot tekintve tehát 2025. július 1. napjától a kripto eszköz váltással kapcsolatosan a validálással még nem kell foglalkozni.

A kriptoeszköz váltáshoz kapcsolódó büntetőjogi rendelkezések

Amint a szintén az MNB által felügyelt a pénz- és tőkeiaci tevékenységeknél is fennáll, az engedély nélküli tevékenység végzés büntetőjogi kategória. Ehhez képest jelenleg csak a validálási kötelezettség megszegésével végzett kriptoeszköz váltást kriminalizálták a Btk. 408/A.§ rendelkezéseivel, a jogosulatlan kriptoeszköz-átváltási szolgáltatás nyújtása bűncselekményi kategória megalkotásával. Ahogy azt fentebb kifejtettük, a validálás szabályai jelenleg még nem állnak rendelkezésre és ennek nyomán a Kriptotv. rendelkezései szerint a validálási kötelezettség sem áll fenn. Mivel a validálási kötelezettség csak az SZTFH elnöke által megalkotott szabályoknak a hatályba lépését követő 60. naptól áll fenn, így ezt a bűncselekményt legalább 2025. szeptember 1. napjáig még nem lehet tényállás szerűen elkövetni.
Valóban szigorú viszont a Btk. 394/A.§ rendelkezése, mivel a fogyasztónak a jogosulatlan kriptoeszköz-átváltási szolgáltatás igénybe vételével történő tevékenységét kriminalizálja. Tehát a fogyasztó is bűncselekményt fog elkövetni, amennyiben a validálási kötelezettségnek eleget nem tevő szolgáltatást vesz igénybe - márpedig ezt a fogyasztók, hogyan fogják tudni ellenőrizni, az erősen kérdéses, főleg annak ismeretében, hogy a kriptoeszközökhöz kapcsolódó és pénzügyi vonatkozó csalások utóbbi időben jelentős elszaporodottsága pont a megfelelő tudatosság teljes hiányára vezethető vissza. Tehát az ilyeb csalásoknak jelentős részben áldozatául eső nyugdíjasok például veszteségük tetejébe még bűnelkövetők is lesznek.
További érthetetlensége a szabályozásnak, hogy amennyiben valaki a saját kriptoeszközeit váltja át másik kriptoeszközre - ami a daytrade egyik tipikus és hatalmas nagyságrendben, akár automatizáltan megvalósuló esete - az is validálási kötelezettség alá eső ügyletnek minősül majd, ha nem alkotnak erre valamilyen kivételt.
Ennél a tényállásnál is fontos megjegyezni, hogy mivel a Btk. 408/A.§ szerinti jogosulatlan kriptoeszköz-átváltási szolgáltatás nyújtása bűncselekmény nem követhető el a validálási szabályok hiányában, így ez a bűncselekmény sem valósulhat meg 2025. július 1. napjával, legalább 2025. szeptember 1-ig (de várhatóan még jó ideig).
Jelen összefoglaló saját jogértelmezésünket takarja és minden feleősséget izárunk hatóságok és bíróságok eltérő jogértelmezésébő fakadó károkért.
 
 
 

Dr. Pajor Dávid ügyvéd

Manapság a jogi kérdések már komplex megoldásokat követelnek, amelyek nem csak az egyes jogszabályok önálló ismeretét követelik meg, hanem az azok alapján adott válaszok globális hatásait is ismerni kell. Több mint tíz éves szakmai tapasztalatommal állok rendelkezésére.

Elérhetőségeim

Cím: 1027 Budapest, Margit körút 26. I/4.
Telefon: +36 70 366 11 91
E-mail: iroda@drpd.hu​
Bank: HU85 10100792-02323000-01003004

  

Kövessen az alábbi helyeken is

btc

Ezt a honlapot Dr. Pajor Dávid (KASZ: 36066627; adószám: 50066469-1-41), a Budapesti Ügyvédi Kamarában bejegyzett ügyvéd tartja fenn, az ügyvédekre vonatkozó jogszabályok és belsõ szabályzatok szerint, melyek az ügyféljogokra vonatkozó tájékoztatással együtt a www.magyarugyvedikamara.hu honlapon találhatóak. A honlapon közzétett információk kizárólag általános tájékoztatásra szolgálnak, amelyek semmilyen esetben sem minősülnek konkrét tanácsadásnak, vagy ajánlatnak.
Dr. Pajor Dávid ügyvéd © 2009-2025