A banki csalások ügyében joggyakorlat alakító ítéletet hozott a Kúria

A Kúria 2025. januárjában közzétett ítéletében egyértelműen állást foglalt az egyre elszaporodó banki csalás sorozatokkal kapcsolatosan a bankok és a fogyasztók felelősségéről - és álláspontja erősen a fogyasztóknak kedvez.
2025. február 20. · Általános hírek    

A banki csalás sorozatok tényállása klasszikus

Egy fogyasztó online apróhirdetési portálon kívánt egy terméket eladni, ahol egy potenciális vevőtől üzenetére válaszul megadta az e-mail címét. Az online apróhirdetési portálon értesítést kapott arról, hogy a terméket megvásárolták. Az üzenetben volt egy „pénzt szeretne kapni” megnevezésű link, amelyre rákattintva egy, a Bank hivatalos netbank felületével látszólag megegyező felületre jutott. Megadta a netbank belépéshez szükséges adatait, majd az sms-ben kapott kódot is. Ezután egy 1 forint összegű átutalás jóváhagyására szolgáló sms üzenetet kapott, amely tranzakció jóváhagyására szolgáló számsort megadta az álbanki felületen. Később belépett a Bank mobilbank alkalmazásába, ahol látta, hogy bankszámlájáról jóváhagyása nélkül jelentős összeget utaltak át egy ismeretlen belföldi bankszámlára.

Felróhtóság a felelősség megállapítása érdekében

A felróható magatartás egy tipizált személyhez kötött általános gondossági kötelezettség megsértését jelenti, az azonban, hogy egy banki csalás megvalósulásához vezető magatartás a pénzforgalmi szolgáltató mentesülése szempontjából súlyosan gondatlannak minősül-e, személyre szabottan vizsgálandó. A szándékos vagy súlyosan gondatlan magatartás ugyanis olyan vétkességi kategória, amely a károkozással összefüggésben állít fel mércét egy konkrét személlyel szemben.

A Kúria hangsúlyozta, a súlyos gondatlanságnak nem a szabályszegés, hanem a banki csalás következtében a kár bekövetkezése vonatkozásában kell fennállnia, vagyis a súlyos gondatlanság megállapításához nem elegendő a szabályszegés súlyossága, valamennyi körülményt értékelve az érintett fogyasztó tudattartalmát is vizsgálni kell. Értékelni kell, hogy szubjektíve tisztában volt-e magatartása következményével, számolnia kellett-e a kár bekövetkezésével, vagyis a hátrányos következményekkel kapcsolatban megállapítható-e a fogyasztó nagyfokú közömbössége, felelőtlensége. A súlyos gondatlanságot a 2009. évi LXXXV. törvény és az Európai Parlament és a Tanács 2015. november 25-i (EU) 2015/2366 irányelve alapján kell megítélni, és azt a pénzforgalmi szolgáltatónak (Bank) kell bizonyítania.

A felelős a bank, mivel nem tett meg mindent a csalás megakadályozása érdekében

Ezeket az elveket a konkrét ügyre alkalmazva a Kúria megállapította, hogy a perbeli jogvitával érintett fogyasztónak a tudattartalma alapján nem kellett számolnia a kár bekövetkezésével, nem követett el jelentős mértékű hanyagságról tanúskodó magatartást, nem kellett előre látnia a második átutalással összefüggésben keletkezett kárt. Mindezekre figyelemmel a Bank helytállási kötelezettségét állapította meg.

Forrás: https://kuria-birosag.hu/hu/sajto/tajekoztato-kuria-pfvi206852024-szamu-ugyben-hozott-donteserol

Forduljon hozzám banki csalás esetén a kicsalt összegek visszatérítése érdekében

Amennyiben bankkártya, vagy internetbankos csalás áldozata lett, egyrészt közvetlenül a csalóktól is lehetőség van pénzét visszaszerezni, például chargeback eljárás keretében; amennyiben ez nem vezete erdedményre, abban az esetben érdemes megvizsgálni, hogy bankja mindent megtett-e annak érdekében, hogy a szokatlan banki tranzakció kivizsgálásra kerüljön és ezzel megakadályozza a banki csalás bekövetkezését. Az eddigi gyakorlat szerint is hajlottak a bankok a kár részbeni megtérítésére, azonban a Kúria fentiek szerinti ítélete nyomán akár a teljes kártérítés is alappal igényelhető.

 
 
 

Dr. Pajor Dávid ügyvéd

Manapság a jogi kérdések már komplex megoldásokat követelnek, amelyek nem csak az egyes jogszabályok önálló ismeretét követelik meg, hanem az azok alapján adott válaszok globális hatásait is ismerni kell. Több mint tíz éves szakmai tapasztalatommal állok rendelkezésére.

Elérhetőségeim

Cím: 1027 Budapest, Margit körút 26. I/4.
Telefon: +36 70 366 11 91
E-mail: iroda@drpd.hu​
Bank: HU85 10100792-02323000-01003004

  

Kövessen az alábbi helyeken is

btc

Ezt a honlapot Dr. Pajor Dávid (KASZ: 36066627; adószám: 50066469-1-41), a Budapesti Ügyvédi Kamarában bejegyzett ügyvéd tartja fenn, az ügyvédekre vonatkozó jogszabályok és belsõ szabályzatok szerint, melyek az ügyféljogokra vonatkozó tájékoztatással együtt a www.magyarugyvedikamara.hu honlapon találhatóak. A honlapon közzétett információk kizárólag általános tájékoztatásra szolgálnak, amelyek semmilyen esetben sem minősülnek konkrét tanácsadásnak, vagy ajánlatnak.
Dr. Pajor Dávid ügyvéd © 2009-2025