A kriptoeszköz-tranzakciókra vonatkozó szabályozás értelmezése - FRISSÍTVE!

Első sorban a MiCA rendelet nyomán 2025. július 1. fontos dátum a magyarországi kripto szabályozásban, ugyanis innentől a krito eszköz szolgáltatások kizárólag engedélyes tevékenység keretében végezhetők. Ezt bonyolította a 2025. december 29-től alkalmazandó Btk. és Kriptotv. módosítás, amely bevezette a validálás kötelezettségét a kripto váltásokhoz, ennek elmaradását pedig bűncselekménnyé minősítette, de a heyzet messze nem olyan drasztikus, mint azt sokan írták.
2025. november 05. · Általános hírek    

A MiCA rendelet és a Kriptotv. szabályai

A kriptoeszközök piacáról szóló 2023/1114/EU rendelet (MiCA) nyomán a 2025. január 1. napjától számított átmeneti időszak leteltével teljes körűen és minden, tevékenységét Magyarországra (is) irányító szerplőre vonatkozóan hatályba lép a kriptoeszközökről szóló 2024. évi VII. tv. (Kriptotv.) 2025. július 1. napjával. Ennek megfelelően Magyarországon kizárólag a Magyar Nemzeti Bank (MNB) engedéylével végezhető kriptoeszközökre vonatkozó szolgáltatás (kriptoeszköz váltás; letéti, vagy tárca szolgáltatás; kriptoeszköz kibocsájtása; kriptoeszköz tanácsadás). A szektor feletti felügyeletet a pénz- és tőkepiachoz hasonlóan az MNB látja el - ebből kiindulva hasonló szabályokra, eljárásrendre és felfogásra számíthatunk.

A kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást az Európai Unió is a pénz- és tőkepiachoz kapcsolódóan rendezi, ennek szellemében fogadta el a pénzátutalásokat és egyes kriptoeszköz-átruházásokat kísérő adatokról és az (EU) 2015/849 irányelv módosításáról szóló 2023/1113/EU rendeletet. Ez a rendelet jelenti az alapját a 2025. június 23. napján megjelent Magyar Közlönyben közzétett 2025. évi LXVII. törvénnyel eszközölt módosításoknak, amelyek (többek között) a Kriptotv. és a Btk. módosítását is tartalmazzák abban a körben, amely komoly felzúdulást váltott ki az utóbbi napokban, különösen a kripto tranzakciók validálása és ennek hiányában a kripto váltások kriminalizálása (bűncselekmény kategóriába emelése) tekintetében.
Nem megalapozott tehát az a megállapítás, miszerint a magyar szabályozás szembe menne az Uniós törekvésekkel és más tagállamok gyakorlatával. A MiCA rendelet szabályainak hatályba léptetésére 18 hónapig tartó lehetőséget biztosít a szabályozás az egyes tagállamok számára, amely lehetőséggel minden tagállam eltérű mértékben élt. Magyarországon 2025. július 1. napjával alkalmazandó minden szabály és ehhez kapcsolódnak a most elfogadott módosítások is a fent nevezett 2023/1113/EU rendelet nyomán. Kétségtelen, hogy a szabályozás szövegezése és magától a kriptoeszköz szolgáltatótól külön szervezetre ruházott validátor szerepkör feleslegesen bürokratikusnak tűnik, mindazonáltal lényegét tekintve hasonló szabályokkal kell majd találkoznunk az Unió más tagállamaiban is.

A kriptoeszköz váltás validálás szabályai 

A kriptoeszköz tranzakció validálás  szabályai a megjelenéskor nem voltak ismertek, azt az SZTFH elnökének kellett meghoznia. Viszont a kriptotv. rendelkezik arról, hogy a validálás szabályait az erre vonatkozó, fentiek szerint létrehozandó szabályozás hatályba lépését követő 60. naptól kell alkalmazni, ami végül 2025. december 29. napja lett.
Kétség kívül nem tűnik szerencsésnek és feleslegesen bürokratikus a validálási szabályokat leválasztani a kripto eszközökre vonatkozó szolgáltatásokra vonatkozó engedélyes tevékenységről és egy teljesen más hatóság felügyeletére bízni azt, mivel ez két irányú megfelelést követel meg a szolgáltatóktól, ráadásul a folyamatban lévő és jórészt a végéhez közeledő engedélyezési folyamatokba az utolsó pillanat után, hiszen 2025. július 1-ig nem lett meg az SZTFH elnökének szabályozása, amely  olyan külső elemet emelt be a működési feltételekbe, amire szintén figyelemmel kell lenni majd.
Szintén félreértésre adhat alapot a kriptotv. fogalommeghatározása a nem engedélyezett kriptoügylet tekintetében, ugyanis kimaradt egy kötőjel a szövegben és úgy tűnhet, hogy nem csak az ügyletet, hanem annak alapjául szolgáló kriptoeszközöket is validálni kell. Ez nyilvánvalóan nem lehet a szabályozás célja és a 2023/1113/EU rendeletből sem következik ilyen kötelezettség, továbbá erre vonatkozóan a jogszabályi indokolás sem tartalmaz utalást.
Ennél a fogalommeghatározásnál emelendő ki az utolsó fordulatban szereplő kitétel, miszerint kivételek állapíthatók meg a kriptoeszköz-átváltás validálási kötelezettsége alól; továbbá jelentős könnyítés, hogy a Kriptotv. rendelkezései szerint a validálási kötelezettség kizárólag az 5 millió forint feletti tranzakciókra vonatkozóan kell alkalmazandó.
A gyakorlatot tekintve tehát a kripto eszköz váltással kapcsolatosan a validálással 2025. december 29. napjától kell foglalkozni.

A kriptoeszköz váltáshoz kapcsolódó büntetőjogi rendelkezések

Amint a szintén az MNB által felügyelt a pénz- és tőkeiaci tevékenységeknél is fennáll, az engedély nélküli tevékenység végzés büntetőjogi kategória. Ehhez képest jelenleg csak a validálási kötelezettség megszegésével végzett kriptoeszköz váltást kriminalizálták a Btk. 408/A.§ rendelkezéseivel, a jogosulatlan kriptoeszköz-átváltási szolgáltatás nyújtása bűncselekményi kategória megalkotásával.
Valóban szigorú viszont a Btk. 394/A.§ rendelkezése, mivel a fogyasztónak a jogosulatlan kriptoeszköz-átváltási szolgáltatás igénybe vételével történő tevékenységét kriminalizálja. Tehát a fogyasztó is bűncselekményt fog elkövetni, amennyiben a validálási kötelezettségnek eleget nem tevő szolgáltatást vesz igénybe - márpedig ezt a fogyasztók, hogyan fogják tudni ellenőrizni, az erősen kérdéses, főleg annak ismeretében, hogy a kriptoeszközökhöz kapcsolódó és pénzügyi vonatkozó csalások utóbbi időben jelentős elszaporodottsága pont a megfelelő tudatosság teljes hiányára vezethető vissza. Tehát az ilyen csalásoknak jelentős részben áldozatául eső nyugdíjasok például veszteségük tetejébe még bűnelkövetők is lesznek.
Mivel a validálási kötelezettség csak az SZTFH elnöke által megalkotott szabályoknak a hatályba lépését követő 60. naptól áll fenn, így ezekett a bűncselekményeket kizárólag a 2025. december 29. napját követően a rendelet hatálya alá tartozó kriptoeszköz-tranzakciókhoz köthetően lehet tényállás szerűen elkövetni.

A validálási kötelezettség részletszabályai

Az SZTFH elnökének rendelete széles körű kivételt állapít meg a validálási kötelezettség alól, lényegében a centralizált tőzsdéken végzett tranzakciókra rendeli alkalmazni a kötelezettséget. Fontos, hogy mentesül a validálási kötelezettség alól a nem ellenérték fejében és nem rendszeresen végzett váltási tevékenység, valamint a természetes személyeknek saját célra történő váltása, illetve a decentralizált kriptoeszköz-szolgáltatás igénybe vételével és az okosszerződéseken keresztül történő tranzakciók.

Jelen összefoglaló saját jogértelmezésünket takarja és minden feleősséget kizárunk hatóságok és bíróságok eltérő jogértelmezéséből fakadó károkért.
 
 
 

Dr. Pajor Dávid ügyvéd

Manapság a jogi kérdések már komplex megoldásokat követelnek, amelyek nem csak az egyes jogszabályok önálló ismeretét követelik meg, hanem az azok alapján adott válaszok átfogó hatásait is ismerni kell. Több mint tíz éves szakmai tapasztalatommal állok rendelkezésére első sorban felszámolás, ügyvezetői felelősség, gazdasági büntetőjog és kripto ügyekben.

Elérhetőségeim

Cím: 1027 Budapest, Margit körút 26. I/4.
Telefon: +36 70 366 11 91
E-mail: iroda@drpd.hu​
Bank: HU85 10100792-02323000-01003004

  

Kövessen az alábbi helyeken is

btc

Ezt a honlapot Dr. Pajor Dávid (KASZ: 36066627; adószám: 50066469-1-41), a Budapesti Ügyvédi Kamarában bejegyzett ügyvéd tartja fenn, az ügyvédekre vonatkozó jogszabályok és belsõ szabályzatok szerint, melyek az ügyféljogokra vonatkozó tájékoztatással együtt a www.magyarugyvedikamara.hu honlapon találhatóak. A honlapon közzétett információk kizárólag általános tájékoztatásra szolgálnak, amelyek semmilyen esetben sem minősülnek konkrét tanácsadásnak, vagy ajánlatnak.
Dr. Pajor Dávid ügyvéd © 2009-2025