Átalakul a kormányzati digitális tér és elektronikus aláírások
Az elkövetkezedő fél évben teljes átalakuláson megy keresztül az állampolgárok elektronikus ügyintézése, a digitális állampolgárság - DÁP platform indulásával és a központilag biztosított elektronikus aláírások változásával.
Az Ügyfélkaput és az azon keresztül elérhető szolgáltatásokat, elektronikusan intézhető ügyeket és az azokhoz való hozzáférést egyre többen kezdték használni a koronavírus-járványt követő időkben és ezzel sokat egyszerűsíthettek az életükön azzal, hogy nem kellett mindent személyesen, vagy papír alapon intézni. A szolgáltatások maradnak, azonban azok elérési formája változik.
Digtális - elektronikus aláírások eddig
A kormányzati digitális aláírások között könnyű volt elveszni és sokszor maguk a hatóságok sem tudták eldönteni, melyik mire használható. 2016-óta volt lehetőség az e-személyi igazolványokhoz elektronikus aláírást kérni, azonban ezzel a lehetőséggel csak nagyon kevesen éltek, mert a folyamat bürokratikus volt és az Okmányirodákban inkább lebeszélték róla az embereket.
Létezett az aláírásra visszavezetett dokumentum hitelesítés, az AVDH, amely rendkívül egyszerűen volt használható, azonban az elfogadási köre sok vitát váltott ki, a gyakorlat nem volt együntetű, amit a folyamatosan változó jogszabályi környezet és a joggyakorlat sem könnyített meg.
Változások az elektronikus közigazgatásban
Első lépésként 2024. szeptember 1-től a személyi igazolványokhoz nem lehet elektronikus aláírást igényelni már, helyét a digitális állampolgárság - DÁP - platformon keresztül biztosított elektronikus aláírás veszi át.
Az AVDH szolgáltatás 2024. december 31-el szűnik meg, ehelyett is a DÁP lesz használható.
Az Ügyfélkapu 2025. január 15-én kivezetésre kerül, eddig kell mindenkinek DÁP-ra, vagy Ügyfélkapu+ szolgáltatásra váltania.
Összességében elmondható, hogy minden kormányzati elektronikus ügyintézési szolgáltatás a DÁP-ra költözik folyamatosan és ez lesz az az egységes felület, ahol az ügyeket intézhetjük. A DÁP mobileszközről applikáción keresztül elérhető 2024. szeptember 1-től (már korábban lehetett regisztrálni, a szolgáltatások ekkortól élesek).
Miért lesz jó a Digitális Állapolgárság - DÁP platform?
Kezdetben az Ügyfélkapu és az Ügyfélkapu+ az asztali számítógépes felhasználási lehetőséggel szélesebb lehetőségeket biztosít, de ez valószínűsíthetően folyamatosan háttérbe szorul. Az Ügyfélkapu egyik legnagyobb hátránya, hogy annak szolgáltatásait, főleg az azonosítási szolgáltatásokat a nem kormányzati szolgáltatók előtt soha nem akarták megnyitni, ezzel szemben a DÁP-platformra 2025. második felétől a piaci szolgáltatók is kapcsolódhatnak aláírási, illetve azonosítási funkciókkal.
A DÁP másik nagy előnye már indulásakor, tehát 2024. szeptemberében, hogy személyazonosításra alkalmas, így nem kell ehhez igazolványt magunknál tartani. Kezdetben a rendőrségi igazoltatásnál váltja ki a személyi igazolványt, jogosítványt, útlevelet, vagy egyéb okmányt, 2025. végétől pedig minden okmény digitális változata elérhető lesz benne, amely bárhol lehetővé teszi az azonosításunkat.
Fontos, hogy aki regisztrál a DÁP-ra, az minden közigazgatási ügyben elektronkus eljárásra kötelezett lesz.
Induláskor elérhető szolgáltatások lesznek még: Az alkalmazáson keresztül minden kormányzati szolgáltatásba egyszerűen, QR-kódos azonosítással lehet bejelentkezni, így nem kell jelszavakkal bajlódni. Adott lesz az elektronikus aláírási funkció, amhez nem kell semmilyen chip-kártya, vagy külső eszköz ezentúl már, csak a telefonunk. Az applikáción keresztül igényelhetünk erkölcsi bizonyítványt és időpontot foglalhatunk bármely kormányablakba.