Felkészülés az elektronikus ügyintézések változásaira
Az elektronikus eljárások minden ügykörre való kiterjesztését célzó, a vonatkozó Uniós eIDAS irányelveken alapuló kormányzati törekvés újabb mérföldköve érkezik el, amelyhez az ügyfelek felkészülése is szükséges azzal, hogy elektronikus aláírással rendelkezzenek.
Soron következő változások
Fontos tudni, hogy 2024. január 1-től módosul a Ptk. (2013. évi V. törvény) és az Eüsztv. (2015. évi CCXXII. törvény) meghatározása az elektronikus okiratra vonatkozóan és csak a felek által legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással és időbélyegzéssel ellátott dokumentum minősül ilyennek és használható fel az elektronikus eljárások során.
2024. évben indul ez elektronikus ingatlannyilvántartás, amelyhez kapcsolódóan ingatlannal való rendelkezés kizárólag elektronikus aláírás alkalmazásával lesz lehetséges; valamint az öröklési jogi, családjogi, társasági jogi jogviszonnyal összefüggésben a kizárólag szöveg formájában rögzített jognyilatkozatot tartalmazó elektronikus magánokirat minősül írásba foglaltnak.
AVDH
Ennek legegyszerűbb, de nem a legjobb módja, az Ügyfélkapus regisztrációval elérhető, ingyenes aláírásra visszavezetett dokumentum hitelesítés (AVDH). Az AVDH egy hibrid elektronkus aálírás, amelyben nem közvetlenül az ügyfél ír alá, hanem a NISZ Zrt., amely aláírás az ügyfél korábbi azonosításán alapul. Az AVDH felhasználhatóságáról és hátrányairól rengeteg vita bontakozott ki, megítélése és elfogadás változó.
e-Személyi
A magyar állampolgárok személyi igazolványukhoz igényelhetnek ingyenes minősített elektronikus aláírást, amely kizárólag magáncélra használható (cégképviseletre – ügyvezetőként való aláírásra nem). Az e-személyi igazolványhoz kapcsolódó elektronikus aláíró tanúsítvány már a mobiltelefonos eSzemélyiM applikációval is használható! Ezzel kapcsolatosan fontos tudni, hogy a Kormányablakokban bármikor kötelesek díjmentesen lecserélni a személyi igazolványt olyan típusúra, amelyik elektronikus aláírást tartalmaz; ennek hátránya nincsen, senki ne hagyja lebeszélni magát, mert a jövőben több polgári jogi ügylethez (ingatlan adásvétel, öröklési jognyilatkozatok, stb.) feltétlenül szükség lesz elektronikus aláírásra!
NetLock, Microsec
Az erre jogosult bizalmi szolgáltatók (jelenleg Netlock Kft és Microsec Kft.) piaci alapon nyújtanak elektronikus aláírási szolgáltatásokat, mind fokozott biztonságút, mind minősített tanúsítványút. Ezek között van olyan, amely jelenleg ingyenes. Cégképviselőként mindenképpen ezen bizalmi szolgáltatók által biztosított, minősített tanúsítványon alapuló, személyhez kötött elektronikus aláírás szükséges, amely a cégjegyzékbe is bejegyezhető.
A fentiek alapján mindenkinek saját igényei szerint szükséges megfelelő elektronikus aláírást választania, amelyben készséggel nyújtok segítséget akár konzultáció, akár gyakorlati tanácsadás keretében.